آلودگی هوا یک معضل جهانی است که در بسیاری از مناطق دیده می شود. تنفس هوای آلوده موجب آسیب جدی به سیستم تنفسی و دیگر اعضای بدن می شود. زمانی که شاخص کیفیت هوا در میزان هشدار قرار می گیرد خطر جدی افراد را تهدید می کند. تأثیر آلودگی هوا بر سلامت بسیار بیش از چیزی است که به نظر می رسد. هوای آلوده موجب فشار بیشتر روی سیستم قلبی و تنفسی می شود. قلب و ریه ها بیش از دیگر اعضای بدن تحت فشار قرار می گیرند. تلاش مضاعف برای اکسیژن رسانی به سلول ها موجب افزایش بیماری های ریوی و  قلبی-عروقی می شود.

هوای آلوده ظرفیت ریه ها را کاهش می دهد و اثرات ناخوشایندی روی پوست و طول عمر افراد دارد. احتمال ابتلا به بیماریی هایی نظیر آسم، آمفیزم، برونشیت و حتی سرطان ریه در هوای آلوده بیشتر است. افرادی که طولانی مدت در مناطق آلوده شهری زندگی می کنند عوارض بیشتری نشان می دهند.

چه کسانی در معرض آسیب بیشتری هستند؟

بدون تردید همه افراد تحت تاثیر هوای آلوده قرار می گیرند ودچار مشکل می شوند اما اثرات آلودگی هوا بر روی همه افراد جامعه یکسان نیست. برخی گروه ها در ریسک بیشتری قرار دارند از جمله:

  • سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال
  • کودکان و نوجوانان زیر ۱۴ سال
  • بیماران تنفسی و افراد مبتلا به بیماری انسدادی ریه
  • بیماران قلبی و افراد مبتلا به بیماری عروق کرنر و نارسایی قلبی
  • خانم های باردار
  • شاغلین در فضای باز

اثرات آلودگی هوامواقع آلودگی هوا چه باید کرد؟

برای تشخیص میزان آلوده بودن هوا، ملاک گزارش شاخص کیفیت هوا است. به طور مرتب اخبار وضعیت هوا را پیگیری کنید و در صورت اعلام وضعیت هشدار کمتر از منزل خارج شوید. بیماران تنفسی، قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان نباید تحت هیچ شرایطی در فضای باز قرار گیرند.

از انجام فعالیت های ورزشی در فضای باز تا پایداری نسبی هوا خودداری کنید. حتی پیاده روی نیز موجب تنفس سریع تر شده و بدن نیاز به اکسیژن بیشتری پیدا می کند. حتی در صورت وضعیت هوای پاک نیز از پیاده وری و ورزش در مکان های آلوده و پر ترافیک خودداری کنید.

بهتر است تا اعلام وضعیت هوای سالم برای کاهش آلودگی هوا از اتومبیل های شخصی استفاده نکنید. استفاده از دوچرخه و یا حتی الامکان پیاده روی تا محل کار موجب سلامت بیشتر بدن شده و آلودگی هوا را کاهش می دهد.

تغذیه مناسب راز زندگی سالم در هوای آلوده است. استفاده از مواد غذایی طبیعی و دوری از غذاهای کنسروی را در اولویت قرار دهید. انواع ویتامین ها و املاح ضروری بدن را از طریق میوه ها و روغن های غیر اشباع وارد برنامه غذایی کنید. طبق تحقیقات انجام شده مصرف ویتامین E به طورت طبیعی و یا مکمل های غذایی اثرات آلودگی هوا را تا حد زیادی کاهش می دهد.

اگر چه دلیل اصلی آلودگی هوا سوخت ای فسیلی و ذرات معلق ناشی از سوخت ناقص خودروها و کارخانه ها است ولی برای حفظ سلامت خود تا حد امکان توصیه ها را جدی بگیرید و از رفت و آمدهای غیر ضروری خودداری کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست